O Ubiorze
Autor: Michał Czerep - Gwyn
Zarówno mężczyźni i kobiety służący w Rocie winni być zaopatrzeni w podstawowy strój składający się z trzech warstw: bielizny, ubioru spodniego i wierzchniego, butów i stosownego nakrycia głowy. Preferowana jest moda w stylu niemieckim, z przedziału czasowego 1460-1488. Stroje w stylu burgundzkim, związane z najbardziej wpływowym pod tym względem dworem Europy, są również mile widziane. Wpływy obydwu styli są zauważalne na obszarze Europy Środkowej.
|
Opisane poniżej elementy stroju mają służyć za ogólny przewodnik po podstawowym stroju dla osób chcących w przyszłości służyć w szeregach Roty Pana Kacpra i w żadnym wypadku nie opisują wszystkich możliwych odmian ubiorów jakie noszono w tym czasie i na tym obszarze. W najmniejszym stopniu nie próbuje się też odnieść do zagadnień mody dworskiej.
|
Więcej o konkretnych elementach ubioru będzie można dowiedzieć się z artykułów omawiających je bardziej szczegółowo.
Mężczyźni
Bielizna: Składa się ona z koszuli i gaci lnianych. Gacie znane z ikonografii tego okresu historycznego formą bliższe są do slipów niż bokserek.
Strój spodni: Składa się z dubletu i nogawico-spodni. Odradza się dublety włoskie farsetto z przedłużoną i luźną bufką. Dublety zazwyczaj sznurowane są albo parami dziurek za pomocą troczków albo zygzakowato długim sznureczkiem przy otwartych dubletach niemieckich. W tym okresie szyto dublety głównie sukienne. Dublety powinny mieć długie rękawy. Dublety kamizelkowe mogą być noszone przez osoby dysponujące odpowiednimi rodzajami pancerza tekstylnego. Nogawico-spodnie z saczkiem są podstawowym okryciem nóg i bioder, troczone do dubletu stosownymi troczkami. Na czas upału zakładać można rozdzielne nogawice rolując je poniżej kolana, można też zakładać je w czasie zimy na nogawico-spodnie. Nogawice i nogawico-spodnie szyto sukna, często podszywając je częściowo białą tkaniną.
Strój wierzchni: Należy pamiętać, że dublet jest strojem spodnim i jako taki w miarę możliwości powinien pozostawać niewidoczny. Na dublet nakładać można szaty wierzchnie w dwu podstawowych typach – kabatu (jacket) i sukni (robe). Każdy z tych typów posiada swoje regionalne i czasowe odmiany. Zazwyczaj szyte z tkanin wełnianych różnych grubości, jakości i barw.
Nakrycie głowy: Podstawowym nakryciem głowy są czapki i kapelusze sukienne i filcowe w różnych kształtach, typach i kolorach. Uzupełniającym nakryciem głowy jest kaptur, znany głównie w dwu typach; wcześniejszym, o bardziej otwartej części twarzowej i okrywającej ramiona dolnej części, często zakończonym długim ogonem liripipe oraz późniejszym, szczelnie otulającym twarz, przylegającym z tyłu do kształtu głowy bądź zaokrąglonym, o różnorodnych w kształcie części dolnych. Szyte z wełny, często podszywane lnem lub wełną.
Kobiety
Bielizna: Proste w kroju giezło lniane, sięgające od połowy łydki do kostki. Najlepiej z długim, dość obcisłym rękawem. Czy kobiety używały gaci jest kwestią sporną, ostateczną decyzję w sprawie której pozostawiamy paniom.
Strój spodni: Prosta w kroju suknia dość obcisła na korpusie, możliwie szeroka od bioder w dół. Najczęściej sznurowana z przodu, czasem z boku. Szyta z tkaniny lnianej lub wełnianej. Z pełnymi długimi rękawami, lub rękawami dopinanymi szpilami. Na nogach krótkie nogawice damskie, sięgające powyżej kolana, zazwyczaj zrolowane tuż poniżej kolana, podtrzymywane przez skórzane lub tekstylne podwiązki.
Strój wierzchni: Suknia o kroju podobnym do spodniej, ale wełniana, względnie suknia w stylu niemieckim.
Nakrycie głowy: Zawój lniana w kolorze białym lub niebielonego lnu w stosownym stylu, uzupełniana kapturami typu starszego lub tzw. gremliny, które występowały też jako niezależne nakrycie głowy.
Wszyscy
Buty: Proste, solidne, o lekko zaostrzonym nosku, szyte na lewej stronie z naturalnie garbowanej skóry. Mogą sięgać poniżej lub powyżej kostki, zamykane na troki lub sprzączki. Są modele bardziej typowe dla pań.
Paski: Skórzane lub tekstylne, zaopatrzone w stosowne okucia oparte na wykopaliskach i źródłach ikonograficznych, dobrane wzorem stosownie do płci i statusu społecznego.
Sakwy: Skórzane i tekstylne, zaopatrzone w stosowne okucia oparte na wykopaliskach i źródłach ikonograficznych, dobrane wzorem stosownie do płci i statusu społecznego. Na przykład brak dowodów na noszenie toreb tzw. chłopski zadek przez panie.
Troki: Skórzane lub tekstylne, zakończone stosowną skuwką zaciskaną na troczków bądź do niego nitowaną. Nie możemy odrzucić możliwości doszywania skuwek, ale nie możemy jej, w odróżnieniu od innych możliwości, potwierdzić.
|